LBS

Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων - Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

jmsJansen, J.J.P., Kostopoulos, K.C., Mihalache, O. and Papalexandris, A. (in press) A Socio-Psychological Perspective on Team Ambidexterity: The Contingency Role of Supportive Leadership Behaviors. Journal of Management Studies

Το άρθρο αυτό εξετάζει κατά πόσο κοινωνικο-ψυχολογικοί παράγοντες, δηλαδή η συνοχή μίας ομάδας (team cohesion) και η αυτοεκτίμηση που διαθέτει (team efficacy), μπορούν να συμβάλλουν ώστε τα μέλη της ομάδας να επιλύσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν κατά τη διαδικασία της μάθησης. Επιπλέον, το άρθρο αυτό εξετάζει κατά πόσο τα ανώτερα στελέχη του οργανισμού διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διευκόλυνση της εμφάνισης αμφιδεξιότητας (ambidexterity) σε χαμηλότερα επίπεδα της ιεραρχίας. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζεται ένα πολυεπίπεδο ερευνητικό μοντέλο το οποίο προκρίνει ότι η αποτελεσματικότητα των ομάδων στην επίτευξη αμφιδεξιότητας εξαρτάται τόσο από κοινωνικο-ψυχολογικούς παράγοντες της ομάδας όσο και από τις υποστηρικτικές συμπεριφορές της ηγεσίας. Αξιοποιώντας δεδομένα που προέρχονται από διαφορετικές πηγές και ιεραρχικά επίπεδα του οργανισμού, αλλά και τα οποία έχουν μετρηθεί σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, από συνολικά 87 ομάδες που δραστηριοποιούνται σε 37 φαρμακευτικές επιχειρήσεις καθώς και επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, η έρευνα αυτή αναδεικνύει το σημαντικό ρόλο της συνοχής και της αυτοεκτίμησης μίας ομάδας για την επίτευξη αμφιδεξιότητας και παράλληλα καταδεικνύει ότι ο ρόλος της υποστηρικτικής ηγεσίας από τα ανώτερα στελέχη δεν είναι πάντα θετικός για την επίτευξη αμφιδεξιότητας των ομάδων αυτών.

stratigiki-7-ekdΗ 7η,σημαντικά αναθεωρημένη, έκδοση του βιβλίου ασχολείται με ερωτήματα που πρέπει να απασχολούν κάθε επιχείρηση και στέλεχος σήμερα:

  1. Πώς θα κατανοήσουμε και θα ανταποκριθούμε στις αλλαγές του εξωτερικού περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρησή μας,
  2. Πώς θα δημιουργήσουμε και θα αξιοποιήσουμε θεμελιώδεις ικανότητες για να κερδίσουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα,
  3. Πώς θα κατευθύνουμε την επιχείρησή μας και τους ανθρώπους μας προς το μέλλον,
  4. Ποιες ανάγκες, ποιων πελατών σε ποιες αγορές ή/και επιχειρηματικές δραστηριότητες θα επιλέξουμε να ικανοποιήσουμε, και με ποιο τρόπο,
  5. Πώς θα προστατέψουμε την εταιρεία μας από τις επιπτώσεις της κρίσης. Πώς μπορούμε να επιβιώσουμε ή/και να βγούμε κερδισμένοι,
  6. Με ποιο τρόπο (π.χ. εξαγορές, συγχωνεύσεις, συμμαχίες, οργανική ανάπτυξη), θα διεισδύσουμε σε νέες αγορές ή/και επιχειρηματικές δραστηριότητες,
  7. Πώς θα επιτύχουμε διατηρήσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά μας,
  8. Ποιες δομές, συστήματα, ικανότητες, στελεχιακό δυναμικό χρειάζεται να αναπτύξουμε για να υποστηρίξουμε αποτελεσματικά την υλοποίηση της στρατηγικής μας.
  9. Πώς θα δημιουργήσουμε μια επιχείρηση ευέλικτη και ικανή να προσαρμόζεται στις καταιγιστικές αλλαγές, και πώς θα βελτιώσουμε την ποιότητα λήψης στρατηγικών αποφάσεων,
  10. Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα επιχειρηματικό σχέδιο (businessplan) στο οποίο να περιγράφεται το παρόν και να σχεδιάζεται το μέλλον της επιχείρησής μας.

Για να απαντήσει στα ερωτήματα αυτά το βιβλίο βασίζεται στην πιο σύγχρονη διεθνή θεωρία και πρακτική της Στρατηγικής. Επιπρόσθετα χρησιμοποιεί μια πλειάδα παραδειγμάτων ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων για να κάνει τα επιχειρήματα κατανοητά στον αναγνώστη. Κάθε κεφάλαιο συνοδεύεται από πρόσφατα ενημερωμένη βιβλιογραφία, η οποία μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο βοηθό για τον αναγνώστη που επιθυμεί να εμβαθύνει στο αντικείμενο.

Παράλληλος στόχος είναι να βοηθήσει τον αναγνώστη να κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες κάθε στρατηγικής επιλογής και τα τυχόν προβλήματα στην εφαρμογή της. Γίνεται έτσι σαφές ότι σε θέματα στρατηγικής δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις ούτε ‘συνταγές επιτυχίας’. Οι στρατηγικές αποφάσεις είναι πολύπλοκες, εμπεριέχουν αβεβαιότητα και κατά συνέπεια ενδέχεται να αποτύχουν.

Ο σχεδιασμός του βιβλίου είναι τέτοιος ώστε τα πρώτα κεφάλαια να δημιουργούν μια ισχυρή βάση πάνω στην οποία στηρίζονται τα μετέπειτα κεφάλαια.

Η 7η, έκδοση του βιβλίου ενσωματώνει θεωρία και γνώσεις από τη βιβλιογραφία στα οικονομικά, στο μάρκετινγκ, στην οργανωσιακή θεωρία, στα χρηματοοικονομικά και στο διεθνές μάνατζμεντ. Με τον τρόπο αυτό επιχειρεί να δώσει στον αναγνώστη μια σφαιρική άποψη. Η στρατηγική επιβάλλεται να βλέπει και το δένδρο και το δάσος.

Όπως και οι προηγούμενες εκδόσεις, έτσι και η νέα έκδοση, φιλοδοξεί να αποτελέσει πολύτιμο οδηγό όχι μόνο στα στελέχη των επιχειρήσεων που χαράζουν τη στρατηγική και παίρνουν τις στρατηγικές αποφάσεις, αλλά και σ’ εκείνους (μεσαία και κατώτερα στελέχη, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές) που επιθυμούν να κατανοήσουν καλύτερα τις στρατηγικές κινήσεις των ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων στη ‘σκακιέρα’ του ανταγωνισμού.

ESC

Το ESC Rennes School of Business (ένα από τα κορυφαία Grande Ecole της Γαλλίας), στο πλαίσιο της στρατηγικής διεθνοποίησής του, επιλέγει και συνεργάζεται με Πανεπιστήμια και Business schools παγκοσμίως, με σκοπό να πραγματοποιεί ένα μικρό μέρος του εκπαιδευτικού του προγράμματος στο Πανεπιστήμιο που επιλέγει. Για Τρίτη συνεχή χρονιά, φιλοξενήθηκε από το ΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) και το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΟΠΑ. Υλοποιώντας τη συνεργασία, 27 μεταπτυχιακοί φοιτητές του ESC Rennes επισκέφθηκαν το ΟΠΑ και διδάχθηκαν το μάθημα της Διεθνούς Στρατηγικής Διοίκησης (International Strategic Management).

Την πρώτη εβδομάδα το μάθημα δίδαξαν ο Καθηγητής κ. Παπαδάκης με τον Επίκ. Καθηγητή κ. Μανωλόπουλο και τη δεύτερη εβδομάδα ο Καθηγητής Vinod Khrishnamaraju . Τα μαθήματα ήταν ευπρόσδεκτοι να παρακολουθήσουν οι φοιτητές του ΜΒΑ.

 
 
jsmacover
Το άρθρο του Βασίλη Παπαδάκη Καθηγητή του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (με τους Said Elbanna και Ιωάννη Θάνο), με τίτλο “Understanding how the contextual variables influence political behaviour in strategic decision-making: A constructive replication” ανακυρήχθηκε από την Συντακτική Επιτροπή (Editorial Board) του Περιοδικού  Journal of Strategy and Management ως το ‘Outstanding Paper of 2014’.
 
Πρόκειται για ένα άρθρο το οποίο αντλεί στοιχεία από δύο διαφορετικές χώρες (Ελλάδα και Αίγυπτο) και στηρίζεται σε 312 συνολικά στρατηγικές αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν σε επιχειρήσεις των δύο αυτών χωρών. Επιχειρεί να αναγνωρίσει τους παράγοντες εκείνους του ευρύτερου πλαισίου (πχ χαρακτηριστικά απόφασης, χαρακτηριστικά της επιχείρησης και του περιβάλλοντός της) οι οποίοι επηρεάζουν την πολιτική συμπεριφορά κατά τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων.
 
 

ESCΤο ESC Rennes School of Business (ένα από τα κορυφαία Grande Ecole της Γαλλίας), στο πλαίσιο της στρατηγικής διεθνοποίησής του, επιλέγει και συνεργάζεται με Πανεπιστήμια και Business schools παγκοσμίως, με σκοπό να πραγματοποιεί ένα μικρό μέρος του εκπαιδευτικού του προγράμματος στο Πανεπιστήμιο που επιλέγει.

Για δεύτερη συνεχή χρονιά, φιλοξενήθηκε από το ΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) και το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΟΠΑ. Υλοποιώντας τη συνεργασία, 23 μεταπτυχιακοί φοιτητές του ESC Rennes επισκέφθηκαν το ΟΠΑ και διδάχθηκαν το μάθημα της Διεθνούς Στρατηγικής Διοίκησης (International Strategic Management).

Την πρώτη εβδομάδα το μάθημα δίδαξαν ο Καθηγητής κ. Παπαδάκης με τον Λέκτορα κ. Μανωλόπουλο και τη δεύτερη εβδομάδα ο Καθηγητής του ESC Rennes κ. Fan Xia. Τα μαθήματα ήταν ευπρόσδεκτοι να παρακολουθήσουν οι φοιτητές του ΜΒΑ.

Στο πλαίσιο αυτό, διερευνήθηκαν περαιτέρω μορφές συνεργασίας του Τμήματος ΟΔΕ και του ΠΜΣ στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) του ΟΠΑ με το ESC Rennes School of Business, όπως ανταλλαγή φοιτητών, απόκτηση διπλού πτυχίου (double degree) τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, ανταλλαγή καθηγητών, ερευνητικές συνεργασίες κ.ά.

jomTο επιστημονικό άρθρο με τίτλο "Measuring Political Will in Organizations: Theoretical Construct Development and Empirical Validation" των Ηλία Καπουτσή (ΟΠΑ), Αλέξανδρου Παπαλεξανδρή (ΟΠΑ), Darren Treadway (University at Buffalo) και Jeffrey Bentley (California State University), έγινε δεκτό για δημοσίευση στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό "Journal of Management".

Το άρθρο αυτό πραγματεύεται την ανάπτυξη και την επικύρωση μίας κλίμακας μέτρησης της πολιτικής βούλησης (political will), η οποία αποτελείται από δύο διαστάσεις: την ιδιοτελή (self-serving) και την ανιδιοτελή (benevolent). Η πολιτική βούληση αφορά στο κίνητρο του ατόμου να συμμετέχει σε μία στρατηγική συμπεριφορά, προσανατολισμένη προς την επίτευξη στόχων και την απόκτηση οφέλους, η οποία συμπεριφορά όμως περιλαμβάνει εγγενώς κινδύνους τόσο σε επίπεδο διαπροσωπικών σχέσεων, όσο και σε επίπεδο υπόληψης του ατόμου. Η πολιτική βούληση, η οποία αποτελεί έναν ευρέως αναγνωρισμένο παράγοντα επιτυχίας στο εργασιακό περιβάλλον, στερείται εννοιολογικής σαφήνειας, καθώς και ενός έγκυρου τρόπου μέτρησης. Για την κάλυψη αυτού του κενού στη βιβλιογραφία, πραγματοποιήθηκαν τέσσερις μελέτες που περιλάμβαναν έξι δείγματα εργαζομένων (Ν = 925) από τρεις χώρες (Ηνωμένες Πολιτείες, η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο), και είχαν ως στόχο να αναπτυχθεί η κλίμακα μέτρησης της πολιτικής βούλησης και να καθοριστούν οι ψυχομετρικές ιδιότητες και το νομολογικό δίκτυο της νέας αυτής κλίμακας. Στο άρθρο αυτό, κατόπιν μίας σειράς εμπειρικών αναλύσεων, αποδείχθηκε η εγκυρότητα και η αξιοπιστία της νέας κλίμακας μέτρησης της πολιτικής βούλησης, καθώς και προσδιορίστηκε η θετική συσχέτιση που έχει η πολιτική βούληση με μία σειρά εργασιακών συμπεριφορών και αποτελεσμάτων, όπως το στάτους που απολαμβάνει ο εργαζόμενος, καθώς και η δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξής του.

Με βάση την κατηγοριοποίηση του Thompon Reuters Impact Factor, το Journal of Management θεωρείται ένα από τα καλύτερα περιοδικά διεθνώς αφού βρίσκεται στις 3 πρώτες θέσεις σε τρεις διαφορετικές ερευνητικές κατηγορίες. Συγκεκριμένα, βάσει Impact Factor (6,86) θεωρείται το Νο1 περιοδικό στην κατηγορία Applied Psychology (ανάμεσα σε 75 περιοδικά), Νο2 στην κατηγορία Business (ανάμεσα σε 111 περιοδικά) και Νο3 στην κατηγορία Management (ανάμεσα σε 173 περιοδικά). Επιπλέον, στη λίστα του Association of Business Schools (ABS) αξιολογείται με τέσσερα (4), τον υψηλότερο βαθμό που μπορεί να λάβει ένα περιοδικό (αξίζει να σημειωθεί ότι αξιολόγηση 4 κατέχουν μόνο το 8,7% των περιοδικών που αξιολογούνται από τον συγκεκριμένο οργανισμό).

ESC

Το ESC Rennes School of Business (ένα από τα κορυφαία Grande Ecole της Γαλλίας επέλεξε να συνεργαστεί με το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και το ΜΒΑ του ΟΠΑ.

Στην πραγματοποίηση της συνεργασίας, σημαντικό ρόλο έπαιξε η κυρία Γαλανάκη και το Τμήμα Erasmus του ΟΠΑ. Εκ μέρους του Τμήματος ΟΔΕ συμμετείχε ο καθηγητής Β. Παπαδάκης. Υλοποιώντας τη συνεργασία, 22 μεταπτυχιακοί φοιτητές του ESC Rennes επισκέφθηκαν το ΟΠΑ την περίοδο 7-17 Ιανουαρίου 2014 και διδάχθηκαν το μάθημα της Στρατηγικής Διοίκησης (international Strategic Management). Την πρώτη εβδομάδα το μάθημα δίδαξε ο καθηγητής κ. Παπαδάκης και τη δεύτερη ο καθηγητής του ESC Rennes κος Laurent Scaringella.

Το Rennes school of Business εφαρμόζοντας μια φιλόδοξη στρατηγική διεθνοποίησης έχει αναπτύξει συνεργασίες με πολλά πανεπιστήμια και Business. Στο πλαίσιο αυτό θα διερευνηθούν περαιτέρω μορφές συνεργασίας με το Τμήμα ΟΔΕ και το ΜΒΑ, όπως ανταλλαγή φοιτητών, απόκτηση διπλού πτυχίου (double degree), ανταλλαγή καθηγητών, ερευνητικές συνεργασίες κ.α.

Apivita-pdfΑπό το 2003 μέχρι σήμερα λειτουργεί στο ΟΠΑ, με επιστημονικό υπεύθυνο του προγράμματος, τον καθηγητή κ. Παπαδάκη, το μακροχρόνιο πρόγραμμα διοίκησης επιχειρήσεων για φαρμακοποιούς. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαιδεύει τους φοιτητές σε ένα ευρύ φάσμα επιμέρους θεμάτων της διοίκησης επιχειρήσεων (π.χ. λογιστική, βασικές γνώσεις οικονομικών, ανάπτυξη στρατηγικής σκέψης, Μάρκετινγκ, διαπραγματεύσεις, Λογιστική, Χρηματοοικονομικά κτλ.). Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν και διδάσκουν πολλά μέλη ΔΕΠ του Τμήματος ΟΔΕ από όλες τις κατευθύνσεις του Τμήματος. Από την έναρξη της λειτουργίας του μέχρι σήμερα περισσότεροι από 200 φοιτητές έχουν αποφοιτήσει από το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Σελίδα 2 από 2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το εργαστήριο Επιχειρησιακής Στρατηγικής (Laboratory of Business Strategy – LBS) ιδρύθηκε το 2004 με σκοπό την προώθηση της έρευνας σε θέματα που αφορούν το ευρύτερο αντικείμενο της στρατηγικής και της Διοίκησης των επιχειρήσεων.

Διαβάστε Περισσότερα

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε τα νέα του Εργαστηρίου Επιχειρησιακής Στρατηγικής

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τηλέφωνο:
210 8203 737

Email:
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Βρίσκεστε εδώ: Home ΝΕΑ